Overslaan naar inhoud

OFFERTE-, BESTEL-, VERKOOPS- EN FAKTUURVOORWAARDEN


1.        Definities

1.1.      “HeDeS BV”: de rechtspersoon inclusief haar onderdelen  “DW Interieurstyling” en “by DW”

1.2.      “Klant”: de natuurlijke- of rechtspersoon die een overeenkomst afsluit met HeDeS BV en hierdoor de algemene voorwaarden aanvaardt.

1.3.      “Advies-of consultancyopdracht”: de opdracht, overeenkomst voor adviesverlening, in de ruimste zin van het woord. Voor DW interieurstyling omvat dit interieurontwerp, interieurstyling en interieuradvies.

1.4.      “Herroepingsrecht”: het recht van een consument om binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen af te zien van een overeenkomst/verkoop op afstand en dit conform artikel VI.47 ev. WER.

1.5.      “Verkopen op afstand”: de verkoop van goederen, diensten en digitale content zonder persoonlijk contact met de klant , bijvoorbeeld online via sociale media of website.


2.        Algemeen

2.1.      Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, bestelbonnen,  opdrachtbevestigingen en facturen en worden, louter door het uitschrijven van de ​voorafgaande, verondersteld gekend te zijn door de klant. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.   

2.2.      Deze voorwaarden annuleren en vervangen alle eerdere voorwaarden, zowel mondeling als schriftelijk.

2.3.      Indien met dezelfde klant opvolgend samengewerkt wordt, zonder verwijzing naar enige voorwaarden, zal die overeenkomst verondersteld worden eveneens aan deze voorwaarden onderhevig te zijn.

2.4.      Afwijkingen op deze voorwaarden worden slechts aanvaard inzien ze schriftelijk tussen partijen werden overeengekomen.

2.5.      Als er een situatie ontstaat die niet in deze voorwaarden is geregeld, dan moet deze situatie beoordeeld worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.  

 

3.        Offerte, opdrachtbevestiging, bestelbon

3.1.      Deze zijn schriftelijk, vrijblijvend en gelden voor een periode van 15 dagen, tenzij schriftelijk anders werd overeengekomen.

3.2.       Deze zijn beperkt tot hetgeen daarin uitdrukkelijk is opgenomen. Alle advies- of consultancyopdrachten en leveringen die niet in de offerte zijn opgenomen en uitgevoerd worden, zullen als meerwerk en- prijs aan de klant aangerekend worden.

3.3.      Partij HeDeS BV is slechts aan deze gebonden, indien deze door de klant binnen de voornoemde periode van 15 dagen schriftelijk werd aanvaard, tenzij schriftelijk anders werd overeengekomen tussen partijen.

3.4.      Indien de aanvaarding door de klant op bepaalde punten afwijkt van deze, is partij HeDeS BV niet gebonden aan de afwijkingen, tenzij de afwijkingen schriftelijk door HeDeS BV werden aanvaard.

3.5.      Na deze worden de goederen gereserveerd bij de leveranciers en worden de advies-, consultancy werkzaamheden aangevat . Alle aanpassingen zijn onder voorbehoud. De meerprijs die kan ontstaan door een wijziging aan de advies-of consultancyopdracht of bestelde goederen valt ten laste van de klant.

3.6.      Deze zijn  niet  geldig  voor toekomstige advies- of consultancyopdrachten  en leveringen, tenzij anders vermeld.    

 

4.        Uitvoering advies- en consultancyopdrachten 

4.1.      HeDeS BV voert de door haar aanvaardde advies- of consultancyopdrachten naar best vermogen uit, dit volgens de regels van de kunst, zonder dat zij hiermee een ​garantieverplichting op zich neemt.

4.2.      HeDeS BV kan niet aansprakelijk zijn voor een tegenvallend resultaat als het door haar gegeven advies of ontwerp wordt uitgevoerd. Ook in dat geval dient de overeengekomen vergoeding te worden betaald. Wanneer de klant besluit het advies of ontwerp – om welke reden dan ook - niet uit te voeren dient de afgesproken vergoeding volledig voldaan te worden.  

4.3.      Indien de klant de opdracht wenst te onderbreken, dan is zij verplicht dit schriftelijk mee te delen aan HeDeS BV onder vermelding van de gronden. Partijen treden hierna in overleg om de gevolgen te bespreken. Lijdt HeDeS BV hierdoor schade, dan is de klant verplicht die schade te vergoeden.

4.4.      De klant blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor de keuzes en toepassingen van het gegeven advies.  

4.5.      HeDeS BV is ten allen tijde bevoegd een opdracht niet in behandeling te nemen.  

4.6.      Het is aan de klant om HeDeS BV te voorzien van alle benodigde materialen en informatie die nodig is om de advies- of consultancyopdrachten  goed uit te kunnen voeren. Indien HeDeS BV extra  werkzaamheden  moet  uitvoeren  omdat  de klant  heeft nagelaten  de  benodigde informatie/ materialen ter beschikking te stellen, dan zal HeDeS BV de bijkomende werkzaamheden apart in rekening brengen volgens de gebruikelijke tarieven.  

4.7.      HeDeS BV kan advies geven over het inschakelen van derde partijen voor uitvoering van de opdracht. De rol van HeDeS BV zal nooit verder gaan dan het in contact brengen van de klant met derde partij. HeDeS BV sluit geen overeenkomsten namens de klant met de derde partij, noch zal zij fungeren als bemiddelaar of agent. HeDeS BV   kan   niet   aansprakelijk   worden   gesteld   voor   fouten   van   deze   derde partijen/gebreken in de producten die ter beschikking zijn gesteld door deze derde partijen. Indien HeDeS BV uitspraken doet over (mogelijke) kosten die gemoeid zijn bij de uitvoering van werkzaamheden door derde partijen, dan is dit altijd indicatief en kunnen er geen rechten aan worden ontleend. 

4.8.      Aan tekeningen en ontwerpen gemaakt door HeDeS BV in het kader van een adviesopdracht kunnen geen rechten ontleend worden. HeDeS BV  is  geen  architect  of  bouwkundige.  De klant dient  voor  uitvoering  van  (ruimtelijke) werkzaamheden de maten te controleren en/of een gespecialiseerde vakman te betrekken die de technische detaillering verzorgt.  

 

5.        Levering goederen

5.1.      De leveringstermijn is indicatief en niet bindend. Gelijk welke vertraging kan geen aanleiding geven tot terugbetaling, laattijdigheidsboete of enige schadevergoeding. In dit geval heeft de klant niet het recht om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen en zich bij derden voor rekening van HeDeS BV te laten bijstaan, te vertegenwoordigen, al dan te bevoorraden of partij HeDeS BV te verplichten te laten leveren door een andere firma.

5.2.       Het risico voor de goederen is voor de klant vanaf de datum waarop deze ter beschikking staan in de lokalen van de leverancier.

5.3.       De goederen worden vervoerd en verzonden op risico en voor rekening van de klant.

5.4.      De levering is voorzien op de afgesproken plaats en bij ontstentenis ervan op het adres van de klant, doch steeds op de gelijkvloerse verdieping.

5.5.      Bestelde goederen kunnen niet geweigerd worden door de klant en blijven dan ook volledig betaalbaar, tenzij het herroepingsrecht kan worden ingeroepen.

 

6.        Herroepingsrecht

6.1.      In overeenstemming met artikel VI.47 van het Wetboek Economisch Recht, beschikt de klant die goederen op afstand bestelt over een termijn van 14 kalenderdagen vanaf, wat goederen betreft, de dag van de levering van de producten of melding dat deze beschikbaar zijn op het overeengekomen afhaalpunt, om HeDeS BV ervan in kennis te stellen dat hij van de aankoop wenst af te zien, zonder enige schadevergoeding en zonder motief te moeten opgeven.

6.2.      Indien deze termijn op een zaterdag, zondag of een feestdag verstrijkt, wordt deze verlengd naar de eerstkomende werkdag.

6.3.      De klant kan zijn wil om van de aankoop af te zien kenbaar maken via een formulier tot herroeping dat online wordt geplaatst op de website van de verkoper, via een formulier dat samen met de bestelbon wordt overgemaakt of beschikbaar is op de website van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie: economie.fgov.be, of via een verklaring waaruit de wil tot herroeping van de overeenkomst op onbetwistbare wijze blijkt.

6.4.      De klant zal de goederen waarvan hij wenst af te zien in perfecte staat en in hun oorspronkelijke verpakking dienen terug te sturen.

6.5.      Enkel de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen zijn exclusief ten laste van de klant.

6.6.      HeDeS BV zal het door de klant betaalde bedrag zo spoedig mogelijk aan deze laatste terugstorten, en uiterlijk binnen de 14 dagen vanaf het terugsturen van de goederen.

6.7.      De klant die een product opent of gebruikt vóór het verstrijken van de termijn waarbinnen het herroepingsrecht kan worden uitgeoefend, wordt geacht wat deze goederen betreft afstand te doen van zijn herroepingsrecht.

6.8.      De klant die uitdrukkelijk aanvaardt dat de bestelde dienst reeds wordt uitgevoerd vóór het verstrijken van de termijn van 14 dagen en die erkent dat deze uitvoering leidt tot verlies van dit herroepingsrecht, zal dit herroepingsrecht, in overeenstemming met artikel VI.53 van het Wetboek Economisch Recht, niet meer kunnen uitoefenen.

6.9.      De klant zal zijn herroepingsrecht tevens niet kunnen uitoefenen indien hij zich bevindt in één van de andere uitzonderingen beoogd door artikel VI.53 van het Wetboek Economisch Recht, in het bijzonder in het geval waarin het goederen betreft die werden vervaardigd volgens de specificaties van de klant of die duidelijk gepersonaliseerd werden.

 

7.        Prijs

7.1.      De prijs is vast en alles inbegrepen, behalve indien deze overeenkomst uitdrukkelijk bijkomende kosten vermeldt.

7.2.      Indien op verzoek van de klant wijzigingen worden aangebracht aan de leveringstermijn en/of -plaats en/of -omstandigheden, of indien de koper verkeerde inlichtingen geeft, krijgt HeDeS BV het recht extra kosten aan te rekenen. Indien voor de leveringsdatum de BTW wijzigingen ondergaat, wordt de totale prijs in dezelfde mate aangepast.

7.3.      De vastgestelde prijzen zijn exclusief reis- en verblijfkosten, parkeerkosten, verzend- administratiekosten en andere heffingen van overheidswege, tenzij anders is vermeld.  

7.4.      De km-vergoeding bedraagt 0.50 euro per km (wettelijk tarief voor km vergoeding).

7.5.      HeDeS BV behoudt wel het recht om de prijzen te wijzigen ter compensatie van de inflatie en/of kostenstijgingen inclusief, maar niet beperkt tot de kosten van goederen, materialen, transport, brandstof, arbeid of overheadkosten, de toename of heffing van belastingen en taksen en de schommeling van wisselkoersen

 

8.         Betalingsmodaliteiten

8.1.      Alle facturen zijn contant betaalbaar, behoudens een uitdrukkelijk schriftelijk afwijkende overeenkomst.

8.2.       De prijs van meerwerken, die niet in de offerte / bestelling werden opgenomen, worden gefactureerd bij het uitvoeren van de advies- of consultancyopdracht en zijn contant betaalbaar.

8.3.      Indien de betaling niet gebeurt conform voorgaande, is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest van 10 % verschuldigd vanaf de datum van de factuur tot de ontvangst van het volledige bedrag, vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 12 %, met een minimum van 125,00 euro. Alle eventuele bijkomende invorderingskosten, zoals advocaatkosten, vallen eveneens ten laste van de klant.

8.4.       De niet-betaling van een factuur op de vervaldag heeft de onmiddellijke opeisbaarheid van alle nog openstaande facturen van de klant tot gevolg, zelfs de niet vervallen facturen, zonder rekening te houden met de voordien toegestane betalingsvoorwaarden.

8.5.      Bij niet – betaling van een factuur heeft HeDeS BV van rechtswege en zonder ingebrekestelling, het recht de uitvoering van de advies- of  consultancyopdracht en de levering van goederen op te schorten.

8.6.      Bij annulatie van een bestelling of verbreking van de overeenkomst door de klant is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten bedrage van 35 % van de brutowaarde van de geannuleerde bestelling of verbroken overeenkomst.

 

9.        Eigendomsvoorbehoud

9.1.      De geleverde goederen blijven eigendom van HeDeS BV totdat de klant alle verplichtingen met HeDeS BV is nagekomen. De klant verbindt er zich toe de goederen niet te vervreemden voor de volledige betaling aan HeDeS BV.

 

10.     Intellectuele eigendomsrecht

10.1.    Door acceptatie van deze algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk erkend door de Klant  dat alle ontwerpen, informatie, afbeeldingen, e-mails, downloads, schema’s, modules en/of materialen, en overige inhoud op de website en sociale media kanalen eigendom zijn van HeDeS BV en beschermd zijn door de relevante rechten van intellectuele eigendom, waaronder doch niet beperkt tot auteursrechten, merkenrechten, databankrechten, naburige rechten, octrooien en modelrechten.

10.2.    Het is de klant uitdrukkelijk verboden om ontwerpen, informatie, afbeeldingen en overige inhoud, opgesteld door  HeDeS BV te kopiëren, te wijzigen, openbaar te maken, voor directe of indirecte commerciële doeleinden te gebruiken of aan derden over te maken.

10.3.    HeDeS BV heeft het alleenrecht van het in- en uitwendige van een naar zijn advies en ontwerp verwezenlijkt project foto’s te maken en te vermenigvuldigen. De foto’s kunnen als voorbeeld van styling en ontwerp gebruikt worden op www.dwinterieurstyling.be en andere sociale media kanalen eigendom van HeDeS BV.

10.4.    De klant erkent dat HeDeS BV bepaalde info (meer specifiek, doch niet limitatief: wins, fails, foto’s, …) kan delen op haar sociale media kanalen. De Klant dient uitdrukkelijk te laten weten wanneer hij/zij wenst dat HeDeS BV bepaalde informatie niet openbaar maakt.


11.      Klachten

11.1.    Klachten in het kader van de advies- of consultancyopdracht dienen binnen de 8 dagen na de vaststelling ervan schriftelijk gemeld te worden.

11.2.    Klachten in verband met de goederen dienen binnen de 8 dagen na de levering schriftelijk gemeld te worden.

11.3.    De klacht dient duidelijk omschreven te zijn, zodat HeDeS BV de nodige stappen kan ondernemen om de klacht, zo deze gegrond zou zijn, te verhelpen.

11.4.    Klachten zijn in geen geval gegrond indien de klant de geleverde goederen niet met de normale zorg heeft behandeld.

11.5.    Het indienen van een klacht ontslaat de klant echter niet van zijn betalingsverplichting.

 

12.      Overmacht

12.1.    HeDeS BV kan jegens de klant in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor het niet naleven van haar verplichtingen in situaties van overmacht.

12.2.    Onder overmacht wordt verstaan, doch niet beperkend: weersomstandigheden, ongeval, brand, gelijk welke omstandigheid in de samenwerking met onderaannemers, stoffen, materialen of vervoer, of andere omstandigheden die de uitvoering van de werken of levering van de goederen via de normale toevoer- of productiekanalen bemoeilijken.

12.3.    In de omstandigheden van overmacht kan HeDeS BV de overeenkomst beëindigen of de levering van goederen aan de klant annuleren, of kan HeDeS BV., met instemming van de klant, de uitvoering van de werken en / of levering van de goederen volgens andere overeengekomen termijnen uitvoeren, al dan leveren.

 

13.      Geldigheid

13.1.    De mogelijke nietigheid van éen of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden brengt in geen geval de geldigheid van de overeenkomst of de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden in het gedrang.

 

14.      Recht en Bevoegdheid

14.1.    Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.

14.2.    Mogelijke betwistingen voortvloeiende uit deze overeenkomst worden ingeleid voor de bevoegde rechtbank van de maatschappelijke zetel van HeDeS BV. Enkel HeDeS BV kan van deze bevoegdheidsclausule, schriftelijk, afwijken.